Looking at each other
French news on British television:; British news on French television

Rod Allen

City University, London

Jean-Claude Sergeant

Université de Paris Il Institut du monde anglophone

CONTENTS
Overview 2
Coverage of France on UK TV news 7

Coverage of Britain and French TV news 15

Report of a meeting to discuss studies 24

page 1



Looking at each other —overview

if television news reflects the society it serves, then it seems that most British
people are not particularly interested in what goes on in France, and most French
people are not much more interested in what goes on in Britain — unless, of
course, some sort of ‘national interest’ is involved. In the studies which are
published with this report, a whole month’s news output on the major channels of
each nation were monitored for coverage of news about the other country; the
results show that France lies very low on Britain’s news agenda, and Britain lies
almost as low on France’s.

During the month (November 1997) which was monitored, two major news issues
arose which were of common interest to editors in each country. The first was a
strike and blockade of ports by the union of lorry drivers in France, which had the
effect of preventing a considerable number of British lorry drivers either from
reaching home or from reaching the Continent by way of the Channel ports. The
second was a regular Anglo-French summit, the first to be hosted in London by
prime minister Blair, at which matters of mutual interest to each country were to
be discussed. There were also a number of what our French colleagues have
called ‘delocalised’ stories, in the sense that the action does not take place in the
country concerned, but which nevertheless relates to that country. One of these
stories was the murder trial of British au pair Louise Woodward in Massachusetts;
another was the Irag weapons inspection crisis, over which France and Britain
took opposite views about possible military action. Both topics were reported in
each country as international news.

The lorry drivers’ strike was covered mainly from the national point of view by
each nation’s broadcasters; for the French, it was, of course, a major national
story, whereas for the British the pros and cons of the drivers’ and Government’s
cases were secondary to the impact the action had on British nationals and their
ability to travel and to trade. By contrast, the Anglo-French summit was a political
story specific to both countries; yet the main burden of coverage in both nations
was about the surface issues, in particular the attempt by the British to
demonstrate (by the engagement of Sir Terence Conran to design the
surroundings for the conference) that France is not the only nation to shine in the
area of interior design. The Anglo-French summit also provided the starting-point
for a long and not wholly disapproving Newsnight item on francophobia in Britain.

In purely numerical terms, it transpired that the number of individual stories
relating to Britain covered by French broadcasters was greater than the number
of stories relating to France covered by British broadcasters. Some of this may be
accounted for by what appears to be a long-standing French taste for royal pomp,
pageantry and gossip. Thus the French covered the Queen’s golden wedding
anniversary, Prince Charles’ birthday, the reopening of Windsor Castle, the
decommissioning of the royal yacht and the appointment of John Major to advise
the young princes. Items covered by French broadcasters because of their

page 2



impact on national interests included a story about London as a suspected
sanctuary for Islamic fundamentalist terrorists; this may be compared in terms of
purpose or motivation with British coverage of Toyota’'s decision to build its new
small car in France. Other French coverage of British matters came closer to the
‘peculiar foreigners’ category which we have identified as also forming part of the
British news agenda; just as the British bulletins called attention to some of
eccentric ways in which the French cater for their jobless youth, the French
bulletins exclaimed over stories about fox-hunting, Humphrey the Downing Street
cat and a very odd tabloid item about a British woman who gave simultaneous
birth to two children who were technically not twins.

The statistical results achieved in our reports coincide generally with those derived
from wider studies of coverage of foreign news. Wallis and Baran (1990), for
example, found that over an 11-day period in 1986, BBC Television devoted just
6% of its news output by time to Western European affairs (measured by the
mention of a particular country by name in a story), against 9% for stories about
the United States, 7% for Australasia and 8% for the Middle East. Home stories
occupied 62% of airtime. According to this study, Britain’s nearest neighbours
seem to get marginally less coverage than its more distant cousins.

Two questions remain: does the news agenda among professionals really reflect
the interests of the public they serve? And should anything to be done to change
the level of coverage? The second section of this paper briefly reviews current
knowledge about newsroom agendas, and suggests some options.

* k% %

The issue at hand is that of why decisions are made in the newsroom about which
stories should be included and which should not, for it is that decision-making
process in the newsroom that determines what news about France appears on
British television, and what news about Britain appears on French television. Over
the past two decades or so, a wide range of literature has been produced
attempting to unpack some of the assumptions which underlie the selection of one
news story over another in the busy environment of a television, radio or
newspaper newsroom. Tunstall (1971) takes the view that one important way in
which the newsroom agenda tends to be set is by the social and hierarchical
relationship between journalists; he writes about ‘competitor-colleague’
relationships, and of ‘newsgathering for newsgatherers.” He describes a world in
which decisions are made by reference to a perception of colleagues’ esteem.
Another important determinant is that of logistics: news can only get on the air if it
can get to the newsroom (Wallis and Baran, 1990, p.222). Other analysts,
including Galtung and Ruge (1965) and Rock (1973) describe a recursive process
in which news is broadly defined as what has already been defined as news. Rock
writes:

page 3



Journalists religiously read their own and others’ newspapers; they consult
one another; and look for continuities in the emerging world which their
reporting has constructed. In this process, a generally consistent
interpretation is maintained and built up. It possesses an independent and
impersonal quality which makes it seem compelling.” (pp68—69).

So according to this model, if news about Britain has not traditionally occupied an
important place on the French newsroom agenda, it will be hard for it ever to grow
in importance, since the way in which journalists constantly refer to each other’'s
historic perceptions of news values make it unlikely that those values will change
greatly over time. Moreover, as Stuart Hall (1973) has pointed out, the phrase
‘news values’ has its problems:

‘News values’ are one of the most opaque structures of meaning in modern
society. All ‘true journalists’ are supposed to possess it: few can or are
willing to identify and define it ... We appear to be dealing, then, with a
‘deep structure’ whose function as a selective device is untransparent even
to those who professionally most know how to operate it (Hall, 1973).

As broadcasting has been dragged increasingly in recent years out of the public
service arena into the marketplace, however, more and more attention has been
paid to research about audiences, and today’s news editors are likely to assert
that their ‘professional’ news values are at least tempered, and at most dictated,
by market research. This is a more complex version of the view of news
developed by commentators like Chomsky (1989), Herman (1986) and others,
whose position is that journalism reflects dominant viewpoints, to the exclusion of
alternative views. News professionals temper this argument by referring to
market-derived information about ‘dominant’ or ‘majority’ tastes and viewpoints
which are taken into account when devdeloping news programmes; the ‘stand-up’
news presentation style and agenda adopted by Britain’s Channel 5, for example,
has a distinct demographic intention to it.

In thinking about whether the generqal lack of interest shown by editors in Britain
and France about their neighbours might ever change, it is worth considering the
addition of two new dimensions to the debate about news selection and
newsroom agendas. One derives from work on the nature of communities and the
changing technologies of broadcast diffusion. The development of cable, satellite
and IP (Internet protocol) distribution of television and radio means that reception
of television programming need no longer take place within defined geographical
areas; so the traditional form of TV broadcasting to an audience lying within line of
sight of a transmitter tower is no longer the only way of reaching an audience with
a particular kind of content. Those who have studied the development of
communities, such as Fletcher (1996), emphasise the importance of identifying
new kinds of communities of interest which are not bounded by geographical
limits. Through cable, satellite and IP delivery, the possibility exists of addressing
(for instance) a community of viewers who are interested in French or British

page 4



news. These technical developments also suggest the possibility of broadcasting
which addresses the communities of regional affinity that have been brought to the
fore by the work of the European Union — a grouping such as that of those who
share Celtic cultures in Ireland, Scotland, Cornwall and Brittany (reachable
without difficulty by satellite or cable) serve as an example.

To some extent, services like BBC World and TV5, both distributed throughout
Europe by satellite and cable, have already found communities of interest across
the continent who are sufficiently interested in the host countries to seek out these
international services, and it may be that this is an answer to criticism of
mainstream channels for devoting only small amounts of time to the affairs of their
neighbours. Satellite and cable, and the coming multiplicity of digital channels, hold
the promise of allowing viewers to express their particular interests by subscribing
to (or merely by viewing) channels appealing to relatively narrow sets of interests.
Whether this change allows mainstream channels to abrogate any duty to serve
smaller communities of interest is for further discussion.

The second dimension worth considering is that of the changing nature of the
media in the postmodern context. While mass audience channels such as those
which have been monitored for this report struggle to reflect public or private
consensus about news values and agendas, or to ‘give the viewers what they
want’, postmodernism suggests that there is no longer any such thing as the
audience; rather, there are many audiences, all of whose tastes and interests are
constantly shifting and changing. Lyotard (1981) suggests that psotmodernity
rejects ‘dominant meta-narratives’, and that the consensus-driven ‘public sphere’
which mass broadcasting was thought to provide becomes obsolete in the
postmodern age. Like many postmodern analyses, this can lead to bleak
conclusions, for it implies a certain futility in mass media attempting to serve large
audiences. Yet even in the medium term there is no likelihood of mainstream
broadcasting abandoning its enterprise, even though programming serving
narrower ranges of interest delivered by new methods of diffusion will encroach
on the mass broadcasters’ market shares.

The optimist, however, might see a liberating thread in the postmodern analysis: if
consensus has broken down, then the journalist has a new freedom to pursue
eclectic agendas. That might mean that increasing the amount of time devoted to
near neighbours (such as Britain or France) could turn out to be much less of a
risk after all.

page 5



References

Chomsky, N. (1989), Necessary lllusions. London: Pluto

Fletcher, C. (1996), ‘Does regional culture matter?’ in Miller, N. and Allen, R.
(eds.) (1996), The Post-Broadcasting Age: New technologies, new communities.
Luton: John Libbey Media

Galtung, J. and Ruge. M. (1965), ‘Structuring and Selecting News’ in Journal of
International Peace Research (1) 1965, pp. 64-90

Hall, S. (1973), ‘The determination of news photographs’ in Cultural Studies, No.
3.

Herman, E. (1986), ‘Gatekeeper versus propaganda models: a critical American
perspective’ in Golding, P., Murdock, G. and Schlesinger, P. (eds.) (1986)
Communicating Politics. Leicester: Leicester University Press, pp. 171-195.
Lyotard, J.-F. (1984), The Postmodern Condition: A Report of Knowledge. Tr.
Bennington, G. and Massumi, B. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press
Rock, S. (1973) ‘News as eternal recurrence’, in Cohen, S. and Young, J. (1973)
The manufacture of news. Deviance, social problems & the mass media. London:
Constable.

Tunstall, J. (1971), Journalists at work. Specialist correspondents: their news
organizations, news sources & competitor-colleagues. London: Constable.

Wallis, R. and Baran, S. (1990), The Known World of Broadcast News. London:
Routledge

page 6



Coverage of France on British television news

Rod Allen
Department of Journalism, City University

Nod Miller
Professor of Innovation Studies, University of East London

Summary

From a study of the five major British television channels carried out in November
last year, it is clear that British TV news editors are only interested in news
coming from France when they perceive British interests to be directly at stake.
Stories like the French lorry drivers’ blockade of the Channel ports and the Anglo-
French summit were reported strictly in terms of their impact on the British — and
the demand for compensation for British firms who lost money because of the
blockade dominated not only the coverage of the strike itself but also that of the
Anglo-French summit. Although portrayal of the French by means of stereotypes
remains rare, it is not completely absent. The indifference of British broadcasters
to French news for its own sake can only be explained in terms of their perception
of their audience’s interests. Yet France is Britain’'s nearest neighbour, and
millions of British people visit France each year.

Introduction

This paper reports on the findings of a study of British television news
broadcasting carried out during the month of November 1997, commissioned by
the Franco-British Council. The study was carried out by the Department of
Journalism in the City University, London, to a research design developed by the
Department of Innovation Studies in the University of East London. A similar study
was carried out at the same time in Paris to monitor the output of the major
French television news broadcasters.

Methodology

Each weekday main evening television news broadcast during the month of
November 1997 on the five national television channels was recorded off-air and
logged. The VHS tapes of each broadcast have been retained. Each bulletin was

page 7



analysed for complete items dealing with French news or current affairs, and
mentions of France or the French in items with substantially different topics
(referred to as ‘passing references’) were also logged.

The broadcasts monitored, together with their regular running times, are as
follows:

Nine O’Clock News (BBC-1): 25 minutes

News at Ten (ITN for ITV): 22 minutes plus commercial break

Channel Four News (ITN for Channel 4): 38 minutes plus two commercial
breaks

Channel Five News (ITN for Channel 5): 22 minutes plus commercial break
Newsnight (BBC-2): 45 minutes

Note: the three ITN (Independent Television News) productions are made by
different production teams, so they have substantially different styles and editorial
structrures, but they all have access to the same resources and material.

Because live coverage of a number of international football matches over-ran
during the month, a very small number of broadcasts overlapped, and so could not
be recorded simultaneously. In this case the most popular channel's broadcast
was recorded, and the content of any programme not recorded was checked with
the daily running order published by each broadcaster on its Web pages. There
are substantially fewer, and shorter, news broadcasts at weekends, so these
were not logged.

In analysing the weight ascribed to a story by the editors of a television news
programme it is important to understand the overall structure which has been
adopted by British news broadcasters in recent years. Each bulletins has been
reshaped so that its structure encourages viewers to stay tuned throughout the
programme; trails, or advance mentions, of stories are used to suggest that
something interesting or exciting can be seen if the viewer stays with the
programme. The position of a story in the headline summary at the beginning of
the broadcast and the use of ‘trails’ to promote it within the body of the bulletin are
as important as its absolute position in the running order, the length of time and
the resources (tape, graphics, journalists, etc) allocated as indicators of the

page 8



importance given to a story. Headline running order and, for commercial
broadcasters, the distance from an advertising break are also indicative variables.
Whether a story is headlined or trailed before a break helps to show the
importance attached to it, as it signifies a producer’'s view that trailing that
particular story is likely to encourage viewers to stay tuned. So a story can be
mentioned up to three times in a bulletin before it appears in its substantive form
— in the opening headlines, in a menu going into a break, and in a headline trail at
the beginning of a new part. These variables have been taken into account in the
logs provided. The trails accorded to each story or mention were logged as well
as duration and position in running order. Resources allocated to the story are
also indicated in the logs in format descriptions, covering the use of specially-shot
and archive film/tape, pieces to camera (PTCs), use of own correspondent (as
opposed to agency copy), specially-made graphics, etc.

page 9



Main news items

During the monitoring period there were two main stories concerning France which
were directly relevant to Great Britain. The first was a blockade of the Channel
ports mounted by French lorry drivers protesting over proposed changes in their
pay and conditions, which had the effect of preventing British trucks from returning
to Britain with imported goods. The second was the Anglo-French summit, held in
London at the beginning of the month. There was also a major international story
concerning Irag’s refusal to allow UN weapons monitors into the so-called
‘presidential’ compounds. The US and the UK were arguing for a military attack on
Baghdad in response to this refusal, whereas many other nations, including
France, were cautioning against violent intervention.

Overall, the British television news programmes monitored devoted 35 complete
items to French news, of which 27 appeared in the first week, when the lorry
drivers’ dispute and the Anglo-French summit were taking place. In addition, 64
‘passing references’ of varying emphases were logged. By a small margin, the
hour-long Channel Four News carried more complete items about French issues,
although BBC2’'s Newsnight devoted an entire live studio programme to the Anglo-
French summit towards the beginning of the month.

Discussion

The most striking characteristic of the British coverage of French issues was that
in almost every case stories appeared only to have been included because they
directly affected British political or individual interests. Practically none of the
stories mentioning France appeared to have been included because they were of
interest for their own sake, or because they had general international significance.
France was sometimes used as a comparative reference (for example when
different rates of interest in different countries were listed), especially in the items
referred to as ‘passing references’; but in many cases the tone of the reference
concerned was that it seemed to be intended to point out how strangely
foreigners behave, or arrange their affairs: this was particularly noticeable
towards the end of the month in which French methods for dealing with jobless
young people was compared with British practice.

page 10



The striking lorry drivers merited more mentions on British television than any
other French-related subject during the month. However, although the background
to the dispute was explained in a 906" item on Channel Four News on 3
November, the main way in which the story was treated was in terms of its impact
on British lorries and lorry drivers prevented from returning home, and on the
apparent failure of the French authorities to have paid the compensation promised
to British firms after a previous Channel port blockade. There was discussion as
to the likelihood of compensation being offered or paid in relation to the present
dispute. Styles of coverage included a report from a stranded British driver’s cab
(Channel 5, 3 November), which warned British tourists (incorrectly) that they
might have difficulties if they travelled to France during the period. On the same
night, BBC1 carried agency tape of the blockade and its own correspondent’s
analysis of its effect on British firms. ITN's News at Ten, in a 442" story
appearing third in the running order, showed scenes of angry words being
exchanged between French and British lorry drivers and revealed the shocking
news that a concernt by the British band Oasis had been cancelled because their
equipment was on a lorry trapped by the blockade. In Newsnight, the British Road
Haulage Association’s spokesperson Steve Norris debated the situation with Mario
Monti, EU Commissioner, in a story which attacked the EU for failing to force
France to keep its borders open for international trade.

This tone — in which the effect on Britain of the activities of French people
provided the main dimension of the story — continued throughout the subsequent
coverage of the dispute. On 4 November Channel Four picked up the Oasis
concert dimension, and used a sound bite from a British trade unionist who said
that ‘if we did this in the UK we’d be arrested’. This perspective, which seems to
be based on an underlying assumption that foreigners are peculiar people who
don’t behave properly like the British, can be found in a number of the stories
recorded. However, on 5 November Channel 4 had not only footage of scuffles
between French and British drivers, but also coverage of kindly French villagers
feeding stranded British truckers, and ITN’s News at Ten interviewed the editor of
Le Figaro to get the French point of view.

The other main story of the month was the Anglo-French summit, which took place

in a new, specially-designed conference suite at Canary Wharf. Inevitably,
coverage of the summit was tied in with coverage of the blockade, but there was

page 11



also a different angle: by using top British designers to furnish the conference
rooms, prime minister Blair was trying to update Britain’s image and, it might be
suspected from the coverage, to demonstrate that Britain is a match for France in
the field of interior design. On News at Ten on 6 November, a 2-minute story
focused on Blair using a dinner at Downing Street to remind his guest, prime
minister Jospin, of the plight of the stranded British lorry drivers. This was also
mentioned in a 9-minute Channel Four story the following night, but the main
content of this story was an attempt to contrast the opulence of the ‘cool Britannia’
image of the Canary Wharf conference suite with the impoverishment of the local
Docklands community: oddly, this story was not about the issues discussed at the
summit, nor did it follow up any French dimension arising out of the summit.

As it became clear that the blockade was finishing, the coverage continued to be
mainly about the problems caused to British freight operators, and most British
broadcasters used tape of scuffles between French and British drivers as part of
their illustrative material. Channel 5 News, in a 2’ 38" item which formed the first
headline, took first place in the bulletin and was headlined again before the
signoff, took as its main theme ‘the blockade is lifted ... but what about the
compensation?’ Scuffles between drivers were seen once again. The demand for
compensation was mentioned in the second item on the same bulletin: ‘it's all
smiles at the Anglo-French summit as Tony Blair tries to convince the French
we've changed.’ The 2’ 22” story included vox pops with French youths who spoke
approvingly of cosmopolitan London. BBC-1 also reported the end of the blockade
as its first item, also using scuffles in its illustrative material (probably from agency
or archive sources, as there was no report from a BBC correspondent on the
spot); the second item focused on the demand for compensation made at the
Canary Wharf summit. ITN’s News at Ten (second item, 2'44”) also mentioned the
compensation dimension, and reported President Chirac as being ‘impressed’ with
Britain’s new cool Britannia style. But in the same bulletin, the (usually humorous)
final story was also about the summit, and took the angle that ‘not so long ago the
thought that the British had anything to teach the French when it came to style
would have raised a few eyebrows’. Newsnight, on BBC-2, devoted most of its
programme to a 28'40” studio discussion about France and francophobia, with
mainly xenophobic extracts from British comedies such as Yes Minister!,
Absolutely Fabulous and Have | Got News For You, as well as reading from a
book called | Hate the French. There was yet another film report about style at

page 12



the Anglo-French summit. Studio guests included comedian Eddie Izzard, billed as
a ‘passionate European’, and self-declared francophobe Boris Johnson, as well as
Carol Tongue, a British MEP. The unscripted discussion, in front of a studio
audience, is a new approach for Newsnight, and the programme seemed
particularly uncomfortable as the guests struggled to conform with the labels they
had been given. The idea of focusing on francophobia instead of mounting a
serious discussion about cultural differences (and similarities) must have seemed
extreme to some viewers.

The following week, the number of stories about France declined dramatically.
Channel 4 had a 22-second piece in 7th position on 10 November about
demonstrations in Paris against the Algerian massacres, using agency footage.
The next substantive story about France did not appear until a week later, when
the BBC Nine O’Clock reported Dominique Strauss-Kahn, the French minister of
finance, as saying that Britain should not be allowed to join the new X-committee
overseeing the European single currency. The 1'56” item, captioned ‘Excluded’,
included interviews with Strauss-Kahn and British finance minister Gordon Brown.
Three days later, the EU jobs summit provided an opportunity for a ‘peculiar
foreigner’ story as Channel Four, in a long 6'47” item compared the ways in which
France and Britain created jobs for young unemployed people: in a facetious tone,
the reporter described stereotypes of France — revolutionaries, gourmets, etc —
but also looked seriously at the impact of the 35-hour week legislation. On the
same night (20 November), Channel 5 showed French people coming to Britain to
seek work; apparently the reason they come is that Britain is very fashionable
among the young French.

There were only four other main items logged in the month with any major French
dimension:

brief pieces on 3 November naming France as one of the nations warning
Britain and America not to attack Iraq without UN approval (BBC1 and ITN,
2'44”" and 2'08” respectively); a number of mentions of France’s position on Iraq
in stories focusing on the Iraq crisis were logged as ‘passing references’

a very brief item on Channel 4 (167, 11th in running order) reporting that French
police were to question the owners of 40,000 Fiat Unos in connection with the
death of Princess Diana

page 13



a 12-second story on BBC-1 on 27 November reporting Toyota’s decision to
build its new small car in France rather than in Britain

a piece on ITN's News at Ten (28 November) about French footballer Eric
Cantona, who is involved in a youth employment project in Salford, Manchester.

Clearly all of these stories were fundamentally about British interests.

The initial conclusion from reviewing the main stories covered suggests that British
television news editors do not believe that their viewers have any interest at all in
France herself, except inasmuch as what happens there directly affects the
interests of people here. During the month, the news coming out of France which
might have been said to appeal to any audience generally interested in news and
current affairs included the following

Papon trial in Bordeaux (wartime collaborator, responsible for death of many
Jews, finally brought to book)

Jean-Claude Trichet launches candidacy for the presidency of the Central
European Bank

Exhumation of the body of singer Yves Montand for DNA paternity test
Armistice Day celebrated on former French battlefields

Twentieth anniversary of Concorde commercial service

However, none of these stories was covered on British television news at all, even
though two of them (Armistice Day and Concorde) might actually be thought to
have a British dimension to them. By contrast, a story about a coach full of British
schoolchildren involved ina crash (in Britain) on its way to France, where they
were to have had a school outing, was quite extensively covered on 7 November.

France is sometimes mentioned in news reports as a point of comparison, though
other European nations are usually included in such reports. Thus the ‘passing
references’ logged included mentions of France’s arts spending compared with
Britain’s; a list of international interest rates; comparisons of youth drug use
(higher in Britain than anywhere else); how various countries, including France,
exercise their territorial rights in Antarctica; turnouts in local elections (British
average is half that of France and Germany); comparisons of policy on tobacco
advertising; and so on. Very occasionally, a straight stereotype comes through:

page 14



one British supermarket was reported as playing French accordion music over its
loudspeakers in an attempt to make its customers purchase French wine.

British television (presumably because of its statutory duty to be fair and even-
handed) does not exhibit the explicit francophobia of some of the British tabloid
newspapers; and the pressure of time on news bulletins, in which a maximum of
only about 4,000 words can be spoken in a half-hour period, is intense. But British
television news broadcasters clearly remain indifferent to France and French
news. Despite the fact that France is Britain’s nearest neighbour, and that millions
of British people visit France every year, British broadcasters do not appear to
perceive any demand for news from their audiences about France except where it
directly impacts on Britain; and the temptation to cast the French as ‘peculiar
foreigners’ is not always avoided. It is beyond the scope of this survey to
determine whether news editors’ perceptions of their audiences’ lack of interest in
France is based in reality, but research intended to elucidate this perception would
be extremely valuable.

page 15



Looking out across the sea

French television news reporting of events across the Channel

Jean-Claude Sergeant

This work is a continuation of a study carried out eight years ago on the attitude of
the French and British press to each others' countries. The study, which was
carried out under the aegis of the Franco-British Council and the International
Press Foundation concluded that stereotypes continue to exist as a result of the
conservatism of editors when selecting the news they will publish that the
perseverance of the permanent correspondents of the various papers in London
and Paris are unable to change. In other words, editors-in-chief will only consider
stories that meet readers' supposed expectations. It is not so much a question of
telling the real story, no matter how exotic, about the other country and of making
readers see the picture as it really is, as of reassuring readers of the truth of age-
old stereotypes.

In a cultural environment that is characterised by the ubiquity of television, which is
the main source of information for most people, it was tempting to see if the same
distorting mirrors were being turned on the information given out by the main
French national TV channels on our neighbour across the Channel. The scope of
studies of this kind is materially limited and this study does not claim to provide an
analysis of viewers' reactions to the information broadcast, which is of importance
if we consider that while 51% of all French viewers expect television to provide
them with important news, only 35% of them expect detailed explanation of the
news from the television'. The time and funding available for this study have not
permitted consideration of discourse, the verbal treatment of news about Britain.
Systematic linguistic analysis of this kind would show links with the previous study
of the press, even though TV discourse is more consistent than that of the press,
whose sociological divisions are understood.

Simultaneously of modest and considerable importance, this study sets out to list
all the topics on Britain that were touched on in news programmes (the JT in
France) over the course of a month. The focus will be not only on what subjects
are covered but also on how they are put together and presented, while the study
of the accompanying commentary will be merely perfunctory.

The channels examined

The general hertzian broadcasting channels, TF1 and the two France-Télévision
channels were the obvious ones to look at. M6 and La Cinquieme/Arte were not
examined because they do not reach all homes (91% in the case of M6 and 89%

! La Croix/Télérama study by SOFRES (December 1997)

page 16



of La Cinquieme/Arte) and they place less emphasis in news in their broadcasting
schedules. 6 Minutes for M6 goes out at 7.54 p.m. and is targeted mainly at the
15-34 age group, giving brief, practical news. 8% for Arte devotes 10 minutes of
film to a summary of international news and news on the two countries which
together manage this 2-country channel, to which in 1997 a new 30-minute news
programme called 7% was added that is broadcast Monday to Friday. However,
the audience ratings for this news programme (about 2% of viewers) were not
enough to justify its inclusion in the study.

Most French people remain faithful to the traditional JT programmes that were
started up in 1954 and have considerably evolved with the available technology
(Betacam cameras, satellite link-ups etc.) since then. Nevertheless the audience
for the 20 hours of major news reporting broadcast by TF1 and France 2 has
continued to contract, even though it is still large. Between 24 and 30 November
1997, 7.3 million viewers over 15 (38.1% of total viewers) watched the TF1 news
programmes, while 4.7 million preferred to watch the news on France 2 (24.6%),
the second part of France 3's 19/20 dedicated to national news accounts for 5.6
million viewers (35% of viewers)®. E. Leclerc has pointed out that while "in 1991
almost three out of every four French people watched the 8 p.m. news, this figure
had dropped to three in every five by 1997".> According to the same author, the
erosion of the JT audience is due less to the programme's shortcomings than to
the development of other types of programme, such as those broadcast on Canal
+ for example. The transmission of the JT a few minutes before the important 8
p.m. deadline and the (unpredictable) overrunning of programmes beyond 8.30
p.m. are all indications of a crisis about the validity of these ‘information
crossroads' that are based on the popularity of the journalists who present them:
Patrick Poivre d'Arvor and Claize Chazal on TF1 and, until October 1997, Bruno
Masure on France 2. The 'star system' introduced to the JT therefore gave credit
to the idea that a change of presenter would halt the audience decline, or at least
that is what Albert Duroy, the Deputy Director General of France 2 believed when
he replaced the popular Bruno Masure with Daniel Bilalian and Béatrice
Schodnberg in an attempt to entice back to the JT on the public channel those
viewers who had migrated to TF1 or other competitors. The continuing decline in
the audience for France 2's 8 p.m. news shows that the alchemy between viewers
and the news of any one TV channel cannot be accounted for by the supposed
charisma of any particular presenter, just as changing the Finance Minister is not
enough to improve a country's economy. The increasing popularity of France 3's
19/20, whose second half is dedicated to national and international news, is itself
enough to raise questions about the extent of the impact any star presenter can
have on audience figures. Although they do not enjoy the popularity of Patrick
Poivre d'Arvor and Claire Chazal, Laurent Bignolas, Georges Mattéra and Elise
Lucet, who take turns to present the national news, have managed to gain the

2 Médiamétrie figures of research carried out on 2,300 homes
¥ Emmanuel Leclerc, Les Ecrits de I''mage, no. 15, June 1997

page 17



loyalty of an increasing number of viewers, most of whom watch the twenty-four
regional news programmes that make up the first half of 19/20.

Apart from scheduling differences, the three channels considered in the study
dedicate different amounts of time to the news. 19/20 dedicates no more than
twenty-five minutes to national and international news while it is not unusual for the
TF1 news to go on until 8.40, with the France 2 programme being only slightly
shorter. There is also a difference between the items dealt within the various
news programmes on the three channels.

Average and maximum numbers of items per programme
(November 1997)

TF1 20 33
France 2 12 24
France 3 10 15

The basic items in the programmes - the topics - vary in length between a few
dozen seconds, in the case of comments by the presenter, with or without
pictures, to an average of one and a half minutes if a report is included. Here too
procedures differ. TF1 and France 2 reports are introduced by the presenter and
commented by the correspondent or special reporter who comes on screen to
conclude the report. France 3 correspondents almost never appear on screen but
on the other hand France 3 identifies if not the source of the films its shows, apart
from library pictures, at least the place and date on which they were taken, which
neither TF1 or France 2 do, unless they flash "live" on the screen. It is therefore
impossible at present to know who made the film, broadcast simultaneously on
TF1 and France 2, of Jacques Chirac arriving in London on 6 November for the
Anglo-French summit. It was probably made by an agency and sold to the UER
who then relayed it to its members but there was nothing to say that this was the
case. We also do not know who took the film of the Commons sitting on 12
November in which Tony Blair is shown answering critics about the Formula One
business. Unlike its competitors, TF1 does make more careful presentations that
include photos and maps when its presenters introduce reports.

There is therefore a standard pattern to the presentation of the information given
in the evening news by the various news teams. More generally, the items are
presented in an extremely fragmented way if compared with British news
programmes, there is systematic use of guests (politicians or show-business
personalities) while the huge variety of topics make the JTs more like news
magazines that news programmes in the strict sense of the term.

The time period selected for the study

page 18



As experience led us to fear we would find very little news about Britain, we had
no cause to think that the picture would be any different on the other side of the
Channel, and so we decided to look at the month of November 1997 when the
regular Anglo-French summit was held in London on 6 and 7 of that month. The
body of the study therefore comprised all the early evening news programmes of
TF1, France 2 and France 3 from Monday 3 to Friday 28 November inclusive, plus
the Saturday and Sunday news programmes.

Although the news cannot be predicted, November turned out to be extremely
prolific. The month was dominated by the lorry drivers' strike in the first week,
then came the Louise Woodward trial, which led to many discussions of the US
justice system, and then the tension between Iraq and the USA.

In order to have a scale of the 'British’ information given out by the channels, we
produced a chart of events based on the news given in a French daily. We
selected Le Figaro for this purpose because of its large circulation and the
amount of coverage it gives to foreign news, making it the French paper most like
The Times, the daily chosen for the British study. The news on Britain reported
by Le Figaro during November was as follows:

page 19



Date

Front page

Other news

Wednesday 5

Death of Diana

Police are searching for a Fiat Uno

The last hope of the "murdering
nanny" (p.10)

Thursday 6 Blair's frustration at the lorry
drivers' strike
The Times believes that the
French lorry drivers are
"highwaymen"

Friday 7 20th Anglo-French summit. Article by Robin Cook "Giving
London is the middieman Europe back to the People” (p.2)
between Bonn and Paris Report by the London

correspondent (p.5)

Saturday 8 A polite summit with no great

results

Tuesday 11 While London does not rule out | Reports from the New York and
'military action’, Iraq defies the London correspondents (p.8)
UN
Louise Woodward is freed

Friday 21 The Fifteen meet in Luxembourg
Unemployment: the goodwill
summit

Monday 24 Rushdie and Le Carré at daggers

drawn (back page)

Friday 28 Student protests in Germany

and Britain

Report from London

correspondent (p.2)
Saturday 29 Editorial: Poor universities

The French who are moving to
Britain

Volume and contents of ‘British’ information in French teleision news

programmes

The data collated included 27 early evening news programmes on the three main
French television channels over the period Monday 3 to Saturday 29 November

page 20




1997*. The corpus therefore comprised 79 news programmes (see note below)
which accounted for over forty hours of recordings distributed as follows:

TF1: 15 hours 45 minutes France 2: 15 hours France 3: 10 hours

On the basis of the above table we can compare the number of news
programmes per channel that contained a reference to a ‘British’ item and also the
way in which items were treated (reports or voice-overs of stills or film).

TF1 FR2 FR3
No. programmes 27 26 26
No. programmes including one 16 16 10
item on UK
No. programmes including more 11 2 2
than one item on UK
No. British people presented 28 18 12
No. items/reports 17 14 9
No. items/comments on pictures 6 4 2

This table immediately shows the similarity between TF1 and France 2 as regards
the coverage they give to British news. Almost two-thirds of the news
programmes of these two channels include an item on the UK. Being shorter, the
France 3 national news programme 19/20, is more selective in its coverage of
British news. This in contrast to the large number of topics dealt with by the TF1
news which indicates that it chooses a wider range of information. Most items on
British topics include film or at least stills in the report. A number of items, such
as the Louise Woodward story, produced two sets of reports: one from the USA
where the nanny's trial was being held and the other from the UK or more
precisely London or Elton, the town in which Louise's family lives. By comparison,
the information first given in the Observer about the facilities that Islamic militants
have access to in the UK merited no pictures before Egypt's President Mubarak
commented on the matter at the end of the month.

While "British" topics, and particularly the country's institutions (Parliament, the
royal family) readily lend themselves to film treatment, the almost standard use of
film in reports is no longer limited to news about Britain itself. Most items in news
programmes are given an introduction of about ten seconds which is then followed
by a report lasting on average ninety seconds. France 2's 3'15" report on the
Royal Hospital, Chelsea on 11 November was an exception to this rule.

* As a result of a technical problem, the France 3 news on Friday 7 November and the France 2
news on Thursday 13 November were not recorded

page 21




The apparent similarity between the treatment given by both TF1 and France 2 to
UK news also exists at the time level: TF1 spent 29 minutes on UK news (of which
25 on reports) and France 2 30 minutes (of which 24 on reports). This compares
with the 14 minutes 30 seconds (of which 13 minutes on reports) given to this
news by France 3. Without dwelling on the question of whether this amount of
time is enough to give adequate information on developments in a foreign country
whose proximity to France and position within Europe might lead one to hope for
more interest, we shall merely note the rather erratic coverage given to British
problems. During the period analysed, British news was reported on the same
day by all the three channels only six times (4, 5, 10, 11, 12 and 20 November).
On the other hand, with four exceptions (16, 21, 26 and 29 November) one British
news item was given on at least one of the three channels every day.

"British" news

Our examination of the 23 topics that either directly or indirectly related to the UK
showed a certain similarity between them, if only at the geographic level. The
obvious connection between the Louise Woodward trial in Cambridge
(Massachusetts) and the UK was the nationality of Louise herself and also the
campaign in Britain supporting her but an additional interest to French journalists
was the difference between the working of the American and French criminal
systems.

The French lorry-drivers' strike which dominated the first week of November only
indirectly affected the UK although it did produce a number of interviews with
British hauliers which probably would never have taken place in normal
circumstances. The few reports on the investigation into the death of the Princess
of Wales and the memorials to her were focused on France and Gerry Adams
appeared on the TF1 and FR3 news on 12 November because Jack Lang, the
President of the Foreign Affairs Committee at the Assemblée Nationale had
invited him to Paris. This sort of British news is what we shall call "delocalised
news" in the sense that it does not actually take place in Britain. A typical
example of delocalised "British" news is the report on the investigation into the
murder of Caroline Dickinson (TF1, 12 November). This type of news accounted
for about half of all the topics dealt with during the course of the month.

Of the purely British news topics, a large percentage dealt with the country's
institutions (e.g. the golden wedding of the Queen and Prince Philip and Prince
Charles' 49th birthday) to meet the assumed taste of the French for the
ceremonial associated with the British monarchy. This reinforced the stereotype
that the nature of tradition is unchanging and was easier to report than
investigations into the new developments within a society

If we exclude all news about British institutions from British news proper, there is
little left to enlighten French viewers about the political and social reality of their
neighbour across the Channel, as the list of reports below shows:

page 22



"British" items and localisation
Franco-British items

Place: France Place: UK
- Lorry drivers' strike Lorry drivers' strike
- Investigation into the death of Princess Franco-British summit
Diana London and Islamic terrorism
- Investigation into the death of Caroline
Dickinson
- Visit by Gerry Adams

Delocalised British items

Place: France Place: Luxembourg
- Stomps concert - European summit on unemployment
- New Spice Girls album

Place: Belgium Place: USA
- British aircraft has problems landing - Louise Woodward trial

British domestic items

Institutional topics

- Golden wedding of the Queen and Prince Philip

- Prince Charles' birthday

- Reopening of Windsor Castle

- Farewell to the Royal Yacht Britannia

- John Major appointed special advisor to the young princes

page 23



Other

- Remembrance Sunday

- Tony Blair and Formula One

- The Bill to stop fox-hunting

- Disappearance of Humphrey the cat
- Birth of false twins

- Opening of a creche

In addition to this list we should add a list of international items to include the few
items given by TF1 on Britain's position on the deadlock between Irag and the UN
over the verification of military sites. This does not substantially alter the basic
structure of the news presented, which largely ignores stories on Britain unless
they fall into the category of anecdotes.

Nevertheless, particularly in the case of the lorry drivers' strike, the treatment of
items that are not considered specifically national shows a national focus that the
various country editors are only too ready to reduce to its most traditional level.

At the 7 July meeting the studies on the lorry drivers' strike, the Franco-British
summit and the political difficulties facing Tony Blair will show how this information
is presented and reveal a rather uniform treatment that is perhaps typically
French.

page 24



Looking at each other
(French news on British TV/British news on French TV)
Royal Society of Arts - 7 July 1998

The discussion involved the authors of the report, Rod Allen and Professor
Sergeant, and the following participants:

Jonathan Baker
Editor, BBC Nine O'Clock News

Peter Fiddick (Chairman)
Editor Television (Royal Television Society)

Charles Fries
Press Counsellor, French Embassy

Alec Hargreaves
Professor of French and Francophone Studies, Loughborough University

Paul Hodgson
Former Head of BBC French service and former BBC representative in Paris

Charles Hoff
London Bureau Chief, CNN

Sue Inglish
Senior Editor, ITN

Andrew Ketteringham
Communications Director, Broadcasting Standards Commission

Andrew McDonald
Senior Foreign Editor, Channel 4

Jean-Marie Le Breton
Director, French Section, Franco-British Council

Claude Mussou
Head of Research, Institut Nationale de I'’Audiovisuel, Paris

Stephen Perkins

Senior Programme Officer
Independent Television Commission

page 25



Sir Peter Petrie
Chairman of the Franco-British Council

Richard Tait
Editor-in-chief, ITN

Sir Peter Petrie welcomed the participants, remarking that the Franco-British
Council’'s aim was to improve understanding of each country in the other, or,
failing that, at least to identify and try to remove misunderstanding.

Fiddick, as the meeting’s chairman, commented that he was delighted to see so
many senior representatives from the world of television news. He confirmed that
the objective of the meeting was to provide practitioners with an opportunity to
respond to the findings of the French and British study.

INTRODUCTION

Allen explained the methodology of the report and his conclusion that in general
stories about France on British terrestrial TV were confined to those with an
obvious impact on Britain. He felt that the proliferation of cable and satellite
channels meant people with a specialist interest now looked to those for their
information on France. He showed a series of clips from Channel 5 and BBC 1
and 2 (November 97) evening news programmes, covering the French lorry
drivers’ strike of. He noted that coverage of the Anglo-French summit (Blair,
Jospin, Chirac) had mainly restricted itself to discussion of the strike.

Sergeant then introduced his video clips from French news programmes, again on
the lorry drivers’ strike (including interviews with British drivers), on the Louise
Woodward trial in Massachusetts and on the tabloid coverage of the birth of ‘false
twins’ to a British woman.

DISCUSSION

Fiddick noted that France had once again been in the news in Britain very
recently, and invited the broadcasters’ comments on the coverage of British
football fans’ behaviour during the World Cup as well as on the study.

Tait
felt that Sergeant’s report gave a fair analysis and that the French TV media
covered the UK well. He welcomed the opportunity to discuss the report as he
considered that international comparisons were very valuable.

page 26



took issue with Rod Allen’s assertion that British TV news priorities were only
about giving viewers what they wanted to see and hear. ITN did take French
news seriously, and prioritised stories of international significance. The news
context might require that Iraq or the killings in Luxor took priority over French
stories.

said Euronews in Lyons was evidence of its serious interest in France. As for
the summit, ‘when great men meet great things are deemed to have happened’
(Macchiavelli). The summit had not been genuinely newsworthy - hence the
scant coverage.

said the 1986 TV survey by Wallis and Baran quoted by Allen in his report was
now out of date and a product of the cold war era when the British mood was
still post-imperial, so that comparisons were inappropriate. Europe had in fact
moved further up the agenda for news broadcasters, displacing the USA and
South Africa. ITN had expanded its bureaux in France and Belgium in recent
years and contracted elsewhere. The whole profession had become more
international with more European staff working in London and ITN staff in
Europe.

pleaded not guilty of cultural stereotyping, which ITN did take seriously . The
dangers it posed were an important message from this report.

held that bad behaviour at football matches was not acceptable in France (or
many other countries). The British media generally had not highlighted these
different standards and thus failed to explain reactions to the violence. ITN had
balanced the picture by showing Spaniards and Paraguayans drinking amiably
together in a French bar.

defended TF1 for including royal news stories

said popular news programmes in Britain had to balance two types of
journalism, the core serious news items, and the ones exemplified in the ‘and
finally’ section. This was harmless so long as these lighter stories did not take
precedence

McDonald
seconded Richard Tait’s objections to Rod Allen’s thesis on priorities.
pointed out that C4 had covered several stories with no specific British link
such as the Papon trial in October as well as the ‘baby money’ offered by the
Front National authority in Vitrolles and the arrest of a paedophile in Bordeaux.
thought ironic use of stereotypes could work well as a technique to grab the
interest of a British audience in the introduction to a relatively dry story such as
unemployment and the 35 hour week in France.
was surprised at the number of royal stories on French TV but felt we had the
same problem in the UK

Fiddick asked whether French TV had treated the World Cup more seriously.

page 27



Petrie as a regular weekend watcher of France 3 in Normandy (Cherbourg
peninsula) had found that although their 8pm news programme (which lasted for
an hour) had a shorter international section than other channels’. The first 20
minutes of so-called ‘local and regional’ news often included items on (for
example) town twinning, and reports were both straight and sympathetic. He
suggested that stereotypes were oftern projected, in a competitive spirit

Le Breton thought finding ways of avoiding stereotyping might make a useful
follow-up to the report. Some British lorry drivers did sympathise with their
French colleagues and vice versa - if this had been shown on British TV a more
balanced view would have emerged.

Tait remarked that the focus of foreign coverage had changed. It was important
to remember the significance of the generation gap. Younger people travelled
more across Europe, didn’t remember the war and expected to see news of
Europe rather than of America and South Africa. Generally news programmes are
targeted at older people but when Channel 5 was set up there were only sufficient
funds for one foreign correspondant. The one correspondant had been sent to

cover Europe.

Perkins confirmed that the main terrestrial channels were required by statute to
cover national and international news. Channel 5 had originally committed itself to
more European news than transatlantic news, but this had only happened after
about a year of broadcasting and after complaints by the ITC.

Inglish
- held that the setting up, despite scarce resources, of Euronews - a consortium
of broadcasters from countries including Spain, Italy, France and Germany

demonstrated the growing importance of European news. Common video
material was shown with different commentary for each country. Stereotypes
were therefore out of the question. The service is received by 90 million homes
in Europe and the problem in putting it together is to give different perspectives
and at the same time present the European context.

had noticed that one of the French clips showed British drivers speaking
French. This underlined her experience that the most effective form of
communication depended on hearing real people speak ideally in the language
of the audience.

agreed with Richard Tait about the non-newsworthiness of the Anglo-French
summit.

Perkins asked how other comparable foreign countries had fared recently on
French news programmes.

page 28



Sergeant replied that Spain was more affected by the strike than Britain and so
received more coverage. Normally Germany would get more coverage although
at heart the French were much more interested in Britain than in Germany. A
Franco-British equivalent of ARTE would be a good idea.

Inglish expressed surprise at the extent of coverage of the Louise Woodward
trial in France.

Sergeant explained it was because American legal system was so different:
overturning verdicts by a judge was impossible in French law and cameras were
not allowed in French courtrooms.

Hoff
did not entirely share Richard Tait’s position; all broadcasters needed
audiences, and so would give them what they wanted in order to tell them
what they needed to know.
did not always understand why stories got coverage in the UK, including the
Woodward saga. Earl Spencer’s opening of Althorp (not really a news story)
recently provoked excessive interest.
The French and British media (TV and press) were, on the whole, very
parochial in their coverage with a few notable exceptions such as recent
coverage of the Sudan .Unemployment in France should concern the British but
was barely reported except in statistics in order to provide a contrast.

Baker
said the BBC had just done a survey as part of the Broadcasting Strategy
Review which showed that the appetite for European news was no stronger
now than it had been previously; audiences were happy to watch anything so
long as its relevance was explained. Sudan had no direct relevance, but with
images people understood the importance.
commented that the evidence of the clips did not actually support claims that
audiences were only interested in events abroad in as far as they affected
their own country. Considerable background information was given about the
reasons for the strike.

Allen replied that this was part of his argument - that we should not expect more
but look to other sources for more French news.

Sergeant responded that he had been disappointed by the paucity of information
given by British newscasters on the strike. It had only been at the conclusion of
the strike that the background had been given.

Hargreaves said that new modes of broadcasting were emerging. On the one
hand technological developments meant that there were new transnational ones

page 29



such as CNN and Euronews. On the other hand, news programmes with a more
local focus such as France 3’s evening news had been gaining ground over the
other channels. Why should we necessarily assume that news should have a
national framework? This might be because it covers more local news at the
expense of national..

Allen had also noticed this phenomenon - there were now a lot of minority cable
channels also (e.g. TRT providing the Turkish immigrant population in Europe with
their own channel) providing for a more specialised audience. Every ethnic group
in Europe could now have its TV service. However national news programmes
would be with us for some years yet.

Ketteringham claimed that British TV had not abandoned overseas news. Many
people now might regard Europe as ‘home’ and European news as ‘home news’
which put a different gloss on Richard Tait's boast about Channel 5’s one foreign
correspondent being sent to Europe.

Hodgson thought it was a pity that only news programmes were monitored;
outside the news it was easy to find many other programmes covering France and
the French. He welcomed the use of Ginola as a sports correspondant. In
general there was not a lot of bias.

Fiddick asked whether there similar data from French news programmes?
Mussou replied that ever since TF1 was privatised there had been increasing

competition for news audiences. It had been concluded that TV de proximité is
very popular.

CONCLUSION
Allen mentioned in conclusion that the European media was far less parochial than
that in America.

The meeting agreed that the exchange of views had produced some useful
insights.

page 30



